• Increase font size

Komplikace léčby

Email Print PDF

Komplikace léčby fixními aparáty

Počáteční komplikací po nasazení fixního aparátu je tlak na zuby, někdy i bolestivost zubů. Tyto obtíže jsou velmi individuální. Začínají většinou druhý den po nasazení a netrvají déle než týden. Ve vyjímečných případech je „ bolest “ možno utišit léky. Tyto tlaky se v menším rozsahu opakují po každé kontrole ( trvají jen 1 – 2 dny ).

Po nasazení fixního aparátu se mohou na sliznicích tváře, rtů či jazyka objevit oděrky a otlačeniny od zámků nebo od stávajících drátů. Proto se doporučuje používat ochranný vosk. V případě, že tento vosk nepomůže, je třeba navštívit lékaře a dráždicí prvek odstranit.

Nejčastější komplikací ortodontické léčby je vznik odvápněných skvrn na zubech z důvodu špatné hygieny. Sklovina pod zámky není ohrožena, protože je jimi neprodyšně chráněna. Nebezpečný je povlak na zubech kolem zámků, mezi nimi a v oblasti krčku zubu. V tomto povlaku se vyskytují bakterie, které způsobují odvápnění skloviny, což se projevuje jako bílé či žluté skvrny na zubech. Tyto skvrny již nevymizí, jsou trvalé a není proto žádoucí, aby výsledkem ortodontické léčby byly zuby sice rovné, leč skvrnité. V krajních případech mohou dokonce vzniknout kolem zámků zubní kazy.

odvápněné skvrny

Kromě odvápnění skloviny, eventuelně vzniku zubního kazu způsobuje zubní povlak také záněty dásní. Léčba v zánětlivém prostředí je pomalejší a komplikovaná tím, že vlivem krvácení nelze vždy správně nalepit zámky. Může také dojít k poškození vazu upevňující zub v kosti, což je také nevratné poškození zubu, za které je však plně zodpovědný pacient.

Ve vyjímečných případech nemusí léčba probíhat tak, jak jsme předpokládali ve stanoveném plánu léčby. Důvodem mohou být neobvyklé reakce tkání pacienta či nepředvídatelný růst pacienta. To vše může léčbu značně prodloužit, změnit původní léčebný plán nebo způsobit, že výsledný léčebný efekt není tak dobrý, jak bychom si přáli.

Vážení pacienti, je mou povinností Vás o všech důležitých aspektech a úskalích ortodontické léčby informovat, ale v žádném případě Vás od Vašeho rozhodnutí absolvovat ortodontickou léčbu odradit.

Přeji mnoho úspěchů při léčení !!!

Last Updated ( Pondělí, 16 Prosinec 2013 13:34 )